Hvad er SEO?
SEO er højst sandsynligt en forkortelse, som du er stødt på, hvis du har søgt efter information om online marketing. I den sammenhæng har du måske undret dig over, hvad forkortelsen dækker over, og hvad der egentlig menes med ’SEO’. Men fat mod, for i denne artikel vil du kunne få den fulde introduktion til SEO, så du har en god forståelse for begrebet, når du møder det i annoncesider og hos bureauer, som er specialiserede i online marketing. Det er nemlig godt at have en grundlæggende viden om begrebet, før man engagerer sig i det eller køber eventuelle ydelser.
SEO er søgemaskineoptimering
SEO er en forkortelse af det engelske begreb ’Search Engine Optimization,’ hvilket også på dansk betegnes søgemaskineoptimering frem for SEO. Søgemaskineoptimering er et lidt teknisk begreb, men kernen i søgemaskineoptimering er – kort fortalt – at en hjemmeside eller sider på en hjemmeside skal nå så højt op i søgeresultater som muligt på bestemte søgeord. Det, der er fokus på i SEO, er de såkaldte organiske resultater – dvs. alle de søgeresultater, som du ikke betaler penge for. Disse kaldes i stedet Google Ads og er annoncer, som er at finde i de øverste fire søgeresultater på Google.
I denne artikel lægger vi fokus udelukkende på Google i forbindelse med SEO. Dog ved du nok allerede, at Google langt fra er den eneste søgemaskine. Imidlertid er Google en så dominerende søgemaskine i Danmark, at langt det meste SEO-optimering er fokuseret på denne søgemaskine. Imidlertid skal du være opmærksom på, at der i andre lande kan være fokus på andre søgemaskiner. Bing er f.eks. større i USA, Yandex er dominerende i Rusland, mens Baidu er stor i Kina. Men altså, i dansk kontekst er Google klart størst, så den har vi fokus på her.
Hvorfor SEO?
Men hvorfor i det hele taget bruge tid, penge og kræfter på SEO, tænker du måske. Er der ikke andre typer marketing, som er mere effektive og ligetil? Det kunne f.eks. være klassiske marketingmetoder som annoncer, uddeling af foldere, messestande, nyhedsbreve, og hvad der nu ellers findes af gængse marketingmetoder. Svaret her er, at du selvfølgelig ikke skal droppe disse former for marketing, da de stadig er vigtige. Men i vor tids digitale verden er SEO en helt uundværlig form for marketing, som du ikke må nedprioritere. Grundene til dette er bl.a., at:
Du får synlighed med søgemaskineoptimering
Da der kan være tusindvis af søgninger hver eneste måned på Google, som er relevante for din forretning, opnår du synlighed ved at blive vist højt oppe på Google ved disse søgninger. Dette er i sig selv en form for marketing, som er meget værdifuld, da synlighed netop er det, som du ofte gerne vil opnå med marketing ved reklamer og annoncer.
Der kommer mere trafik til din hjemmeside – og potentielt mere salg
Hvis din hjemmeside ligger højt på Google, så medfører det også flere besøgende på din hjemmeside. Med den rette strategi kan dette også resultere i mere salg. Trafik øger kendskabet til din virksomhed, hvilket også har en høj værdi.
Du står bedre i konkurrencen med dine konkurrenter
Hvis din hjemmeside er højt placeret på Google under en række søgeord, så har det også den betydning, at dine konkurrenter bliver skubbet endnu længere ned i søgeresultaterne. Da det langt fra er alle virksomheder, som har fokus på SEO, er der et stort potentiale i denne form for online marketing, hvor du kan komme skridtet foran dine konkurrenter og dermed få en konkurrencefordel.
Prøv selv at forestille dig, at du gerne vil købe et nyt TV. Hvad gør du så typisk? Højst sandsynligt vil du gå ind på Google og søge på ord som ’billigt TV’ eller ’TV på tilbud.’ Og hvis du ligner langt de fleste andre forbrugere, vil du kun tage udgangspunkt i søgeresultaterne på side ét – i sjældnere tilfælde side to og endnu sjældnere side tre. Derfor har de firmaer, som via søgemaskineoptimering er kommet op på side ét, langt større chance for at sælge dig et TV, end de firmaer som er placeret længere nede. Det fortæller lidt om potentialet i søgemaskineoptimering.
SEO-strategi – hvordan du når højere op på Google
Nu har du fået indsigt i bare et par af grundene til, at SEO-optimering er en vigtig form for online marketing. Det allervigtigste spørgsmål er så, hvordan du med den rette SEO-strategi rent faktisk kan komme højere op i Googles søgeresultater. Da nogle af elementerne er relativt komplicerede i søgemaskineoptimering, skal du til en vis grad have hjælp til SEO. Jeg vil naturligvis gerne hjælpe dig. Både med at lære at gøre det selv eller udfører arbejdet for dig. Jeg har adskillige års erfaring med at hjælpe virksomheder med søgemaskineoptimering i Google.
Content marketing
Én metode i søgemaskineoptimeringen er content marketing. Content marketing er en mangeartet marketingstrategi, som både inkluderer video, lyd, blogs og nyhedsbreve. Disse typer ’content’ kan alle have en positiv betydning for SEO og andre typer marketing, men det er især blogindlæg og tekster på hjemmesider, som kan hjælpe dig til en bedre placering på Google. I blogindlæg og tekster på hjemmesider kan der nemlig implementeres relevante søgeord, så Google – så at sige – opdager, at din hjemmeside er relevant for bestemte søgeord.
Det er vigtigt, at teksterne i din content marketing er skrevet i et flydende og letforståeligt sprog. Derudover skal du ikke bare proppe søgeord ind i teksten for at få en bedre placering i Google. Det kaldes ’stuffing,’ og det er Google ikke glad for. I stedet skal søgeordene elegant inddrages i teksterne, så de ikke som sådan bemærkes. Teksterne kan også med fordel indeholde links til andre sider på hjemmesiden, så de besøgende klikker sig rundt – dette kan Google nemlig godt lide. De relevante søgeord kan i øvrigt findes med online værktøjer som Ahrefs.
Optimering af hjemmeside
Google kan også godt lide, at din hjemmeside fungerer godt for de besøgende. Det betyder, at den skal være hurtig, at den skal være mobilvenlig, og at der ikke må være for mange fejl på hjemmesiden. Desuden skal hjemmesiden også være brugervenlig, så de besøgende hurtigt kan finde rundt på hjemmesiden. Hvis de besøgende på din hjemmeside f.eks. hurtigt forlader siden eller ikke klikker sig rundt på undersider på hjemmesiden, så bliver hjemmesiden vurderet som dårlig af Google. Derfor skal der her foretages en optimering af hjemmeside.
Linkbuilding
Et tredje element, som er vigtig for SEO-optimering for din hjemmeside, er linkbuilding. Bag det lidt tekniske begreb gemmer der sig en meget vigtig strategi for SEO. Linkbuilding betyder, at andre sider linker ind til din hjemmeside. Google opfatter links til din hjemmeside som en form for anbefaling af hjemmesiden, hvilket er med til, at hjemmesiden får en høj rangering. Her er det vigtigt, at links kommer fra relevante hjemmesider, som også har en høj rangering hos Google, da disse vægtes højere.
Hvordan får du så links fra andre hjemmesider? Det kan f.eks. være ved direkte at spørge relevante ejere af hjemmesider, om de vil henvise til en artikel eller et produkt på din side. Du kan også tilbyde at skrive et blogindlæg på en side, som indeholder et link til din side. I alle tilfælde skal du sørge for at henvende dig på en måde, så du præsenterer for modtager, hvordan det er en fordel for dem, at du eksempelvis skriver en artikel til deres hjemmeside. Hvis det virker, som om at du udelukkende selv får noget ud af det, så vil henvendelsen nok resultere i et afslag eller et manglende svar.
Influencer marketing vs. SEO-marketing – hvad er forskellen?
En anden marketingform, som kan forveksles med SEO, er influencer marketing. Der er dog afgørende forskelle mellem influencer marketing og SEO-marketing. Først og fremmest foregår influencer marketing på sociale medier, hvor bestemte personer brander produkter, mens SEO foregår på søgemaskiner. Derfor er det to forskellige typer af marketing, som fungerer helt uafhængigt af hinanden, og som sagtens kan supplere hinanden for at styrke den digitale marketing yderligere.
Hvad koster SEO-optimering?
I princippet er SEO gratis, da du ikke, ligesom med annoncer på Google, skal betale for de organiske opslag. SEO kræver dog en del tid og kræfter, så dette er selvfølgelig en indirekte udgift. Det kan generelt anbefales at få fat i fagfolk med ekspertise i SEO, da nogle områder af SEO er komplicerede. Der findes i dag et utal af udbydere, der tilbyder hjælp til SEO til forskellige priser og med svingende kvalitet. Du skal vælge en person eller bureau, hvor kemien er god. Det vigtigste er at du stoler på dem der skal lave tingene for dig. Jeg stiller mig ydmygt til rådighed og du kan se mine ydelser her.
Husk søgemaskineoptimering i WordPress
Da WordPress er det mest benyttede værktøj i verden til at lave hjemmesider, er der en stor sandsynlighed for, at du også bruger WordPress til at lave din hjemmeside. Hvis det er tilfældet, er det derfor også vigtigt, at SEO-optimering tænkes ind i din opbygning af hjemmesiden i WordPress. Der kan bl.a. være fokus på at eliminere fejl på hjemmesiden, at få søgeord ind i teksterne på hjemmesiden og blogs og at få registreret hjemmesiden korrekt, så Google opdager den.
Jeg foreslår at du bruger Yoast SEO Plugin til at hjælpe dig med at få lavet det bedste SEO du kan.
Opsummering: guide til SEO-optimering
Nu har du forhåbentlig lært – hvis du altså ikke vidste det i forvejen – at SEO er et helt nødvendigt værktøj i den digitale marketingstrategi. Samtidig er det en marketingstrategi, som kræver en anelse ekspertise, før den helt kan lykkes. Derfor er det en god idé at få råd og vejledning til lige akkurat din SEO-strategi fra en ekspert. I så fald er du sikker på, at du fra starten følger den korrekte strategi og ikke spilder tid og ressourcer på en strategi, der ikke fungerer optimalt for dig.
Følgende punkter er vigtige i den rigtige søgemaskineoptimering:
Få en optimering af din hjemmeside
En optimering af din hjemmeside er alfa og omega for, at din SEO-strategi fungerer. Hvis ikke den er optimeret, så kan meget af det andet arbejde med SEO vise sig at være spildt. Så sørg for at få en ekspert med kendskab til hjemmesider til at kigge på din hjemmeside. På den måde kan du være helt sikker på, at siden er optimeret til at kunne rangere højt på Google.
Få gode links fra relevante hjemmesider
Links fra relevante hjemmesider er helt centralt for den rigtige SEO-optimering, og det er derfor et enormt vigtigt område at have fokus på. Relevante hjemmesider er sider, som leverer samme ydelse eller produkter, som du gør. Desuden er links fra hjemmesider, som rangerer højt i Googles øjne, også bedre end hjemmesider, som modsat rangerer lavt. Der kan ligge et stort arbejde i korrekt linkbuilding, så også her kan det være en fordel at få hjælp fra en ekspert.
Få gang i content marketing på hjemmeside og blogs
Content marketing er en tredje vigtig strategi for søgemaskineoptimering. Det er både i form af blogs på din hjemmeside om specifikke emner, som er relevante for din hjemmeside, og det kan være i form af tekster om selve produkterne. I alle tilfælde skal der skrives gode tekster, som folk har lyst til at læse. Desuden skal teksterne indeholde søgeord, men de skal inddrages på en måde, så teksterne stadig er læsevenlige.
Vær tålmodig – resultaterne viser sig på den lange bane
Hvis du ikke allerede er i gang med SEO-arbejdet, er det derfor bare om at komme i gang. Du vil ikke fortryde de ressourcer, du bruger på dette arbejde. Det er vigtigt her at være opmærksom på, at SEO særligt viser sin værdi på den lange bane. Til gengæld er det en stabil form for marketing, som også holder i lang tid. Det vil både kunne ses på antallet af besøgende på din hjemmeside og i sidste ende også på din omsætning.
Mod på mere SEO læsning?
Hvis du har mod på at læse mere om SEO og optimering så anbefaler jeg at du læser med på følgende blogs.
Med venlig hilsen
Lennart Øster