Online Markedføring – Hvordan skal du gribe det an – undgå fejl?

Markedsføring er det vigtigste element i en hver forretning. Uden sidder du bare med et produkt eller en forretning, ingen kender, og dermed tjener du ingenting.

Men markedsføring er også en af de sværeste discipliner at mestre og dækker over alt for mange ting. Der findes Content Marketing, som er det skrevne ord på din hjemmeside, og så er der SEO, der skal understøtte det første. Derudover har du Facebook, Adwords, Instagram og måske LinkedIn samt ikke at forglemme E-mail Marketing.

For rigtig mange er det lige præcis det område, hvor lysten og evnerne ikke altid er det, der står forrest, når dagen begynder. Du har din kerne forretning, og hvis ikke det er at sætte Funnels, eller E-mail workflows op, ja så er det måske ikke det, der trækker mest.

Men du ved, det er nødvendigt, og derfor gør du, hvad du kan for at sætte dig ind i det, så du kan løse det.

Ofte med hårrivende og alt overskyggende irritation eller raseri til følge. Jeg forstår dig godt. For det, du hader, er nemlig det, jeg elsker. Så hvorfor ikke gøre det, du elsker og lade mig om det, du er knap så glad for.

Men lad os tage et hurtigt kig på de forskellige markedsføringsstrategier, jeg mener, du skal kigge på, uanset hvilken forretning du har

  1. Content. Marketing
  2. SEO/Søgemaskine optimering og dermed link building
  3. E-mail Marketing
  4. Facebook/Instagram Annoncering
  5. LinkedIn
  6. Adwords annoncering
  7. Google My Business

Disse 7 punkter er dem, jeg til en hver tid vil anbefale, at du har styr på eller i hvert fald benytter. Jeg er sikker på, at du har alle ideerne til at lave, og eventuelt producerer videoer, tekster og billeder, så det fremstår rigtig flot.

Men hvad med det tekniske?

Altså der, hvor du via Zapier skal have e-mails fra Facebook over i dit mailprogram, eller du skal have bundet Simplero sammen med dine mails.

Det kan også være der, hvor du skal have bundet din Facebook profil sammen med en Business Manager og oprettet en annoncekonto eller en af de mange andre ting, som du støder på.

Når så det tekniske er på plads, så skal du sætte dig ind Facebooks Annonceplatform, Google Ad Manager osv. Osv.

Hvad nu, hvis du kunne slippe for alt det uden at blive ruineret? Det kan du ved at signe up hos mig. Der får du nemlig op til 50% på mine timer og uden at prale, så er jeg ret hurtig. Det vil sige, at du ALDRIG betaler, hvis jeg skal tillære mig ny viden, og du betaler kun for den aktuelle tid, jeg bruger. Jeg afregner ikke på påbegyndte timer, men minutter, så du får noget ud af hver enkelt time, du køber.

Nå, men lad os lige dykke lidt længere ned i de forskellige områder, så du ved, hvad du skal gøre ved dem.

Content Marketing

For mange er det helt naturligt. Nemlig at skrive det som dine kunder har brug for at vide. For andre er det et kæmpe problem og formidle deres viden til det, som læseren kan bruge til at træffe en beslutning.

Vi kan ikke alle være gode til alt og det er det, som det handler om.

En god tekst skal være informativ unikt og give brugere det, som de søger efter. Det er det, Google kalder Search Intent, eller søge intentioner. Hvis du rammer ved siden af her, ja så gengælder Google det med en lavere placering i deres søgeresultater.

Derfor er det altid en god i det at lave en søgeords-analyse, inden du kaster dig over de områder på din hjemmeside, som du forventer eller håber på, skal skabe hele grundlaget for din forretning.

En søge-, hvad for en analyse? Ja, det er nemlig det. Der findes en masse gode værktøjer til det, men de koster ofte kassen, og det bliver hurtigt dyrt. Dem har jeg alle sammen adgang til, og dem bruger jeg, når jeg hjælper dig. At lave selve analysen kan godt tage tid, hvis man ikke ved, hvad man leder efter. Det er lidt det samme som at definerer sin målgruppe, når du skal annoncere på Facebook, eller hvem det er, du skriver til.

Lige nu skriver jeg f.eks. til en person, som jeg antager, har et ønske om komme videre med sin forretning. Få flere kunder eller lave flere salg, men som, så mange andre er presset på tid.

Hvis jeg rammer ved siden af her, så kan min kommunikation virke overfladisk eller ikke grundigt nok. Så jeg håber, jeg rammer rigtigt hos dig.

Det er hele essensen af at skrive god Content Marketing. Det er ikke at blære sig med fine ord, som din læser ikke forstår, eller kan relatere sig til. Naturligvis skal man gøre, hvad man kan for at fremstå som ekspert på området for troværdighed og tillid og grundstenene i alt handlen.

Søgemaskineoptimering som markedsføring

Nu står du ved en skillevej. Du kan enten vælge at gå den ene vej og bruge tiden på søgemaskine optimering, der stadig i min optik er den rigtige løsning på den lange bane. Eller du kan gå den anden vej og bruge Facebook og Adwords til at opnå hurtigere resultater.

Forskellen er, at det er sværere at måle SEO, end det er de andre. Årsagen er, at du ikke fra den ene dag til den anden får kunder via de organiske søgeresultater. Altså dem, der ikke betales for at ligge nummer i toppen.

Så om du skal det ene eller det andet nu, er op til dig, men husk, at du bør arbejde med SEO, og ikke lægge alle dine æg i en kurv. Det gælder i høj grad også den anden vej rundt. Det gælder om at sprede sin risiko.

Men SEO er vejen frem til at få cementeret din ekspert status. Også selv om der er mange andre eksperter. 94% på af alt, handel starter med en søgning. Her er link building uundværligt.

Derfor er det, uanset hvad du måtte mene her, rigtig mange af dine kunder befinder sig, og kan de finde dig i søgemaskinen ja, så skal du ikke betale for det.

E-mail marketing

Den vigtigste ting, du kan gøre – nej vent har han ikke lige sagt, det var SEO eller Facebook? Nej. De var vigtige, men e-mail er, det vigtigste du har i dit arsenal. Hvorfor? Fordi, når du først har en mailadresse at skrive til, så er den din, og den er gratis. Det er muligt, den koster noget at få fat i, men herefter kan du sælge til den igen og igen.

Men for at få det til at spille, så du ikke skal bruge alt, din tid på at bygge lister, så har du brug for de rigtige programmer. Her kommer zapier.com f.eks. ind i billedet. Det er et af de smarteste programmer, jeg kender, da de stort set kan binde alt sammen. Det gør dog, også at kompleksiteten stiger en smule, og det kan drille rigtig mange – meget.

Men det skal altså på plads, hvis ikke du lige bruger et mailprogram, som allerede spiller sammen med det andet program. du bruger til salg eller til visning af dine kurser.

Når du så har fået samlet en masse e-mails, så skal du sende til dem, og det er, også svært at finde tid til at gøre hele tiden. Her kommer mail flows ind. Så skal du kun skrive mails engang, og herefter sendes de automatisk til din kunde. En serie af mails, som måske kommer løbende over en periode på dage, uger eller måneder.

Sat korrekt op kan det give mange tusinde kroner i salg, uden at du skal løfte en finger.

Facebook annoncering

Det er nok her, langt de fleste vælger at lægge deres penge fra start. Dels fordi alle andre gør og dels, fordi det er ret nemt at gå til, hvis man blot bruger Boost funktionen, som Facebook er så flinke at stille nemt til rådighed. Her er det dog yderst svært at bestemme den rigtige målgruppe, og det kan være penge ud ad vinduet. Flere undersøgelser viser, at selvom man vælger Danmark som land, så ser man mange kliks fra udlandet, som ikke giver nogen reel værdi for dig.

Hvis du skal lave Facebook annoncering korrekt, så skal du bruge din Facebook Business Manager og din Annoncekonto. Her har du for det først emuligheden for at opbygge korrekte og langt mere specifikke målgrupper baseret på, hvad brugeren søger efter, læser og deltager i. For mit vedkommende kan jeg målrette efter kunder, der er selvstændige eller driver en mindre virksomhed. Dem, der viser interesse for online markedsføring med videre.

Facebook annoncering er et meget stærkt værktøj, hvis det bruges rigtigt. Du kan dog også komme til at bruge en masse penge uden at få noget ud af det. Det vigtige er, at man gør sig klar, at alt, hvad man laver, er en test for ingen annoncer, er ens og kan opfattes helt forskelligt af de forskellige kundetyper.

Det gode ved Facebook er, at efter de købte Instagram, så kan man lige så nemt lave annoncering til den platform og for alle, der er visuelle eller har visuelle kunder, kan det være et meget stærkt medie.

LinkedIn – For de professionelle

LinkedIn er et socialt medie, for professionelle. Her ser man ikke ret mange historier om, hvad folk spiser, eller billeder af katte, der danser. Det er også dyrere at annoncerer her, men er du i en niche, hvor du henvender dig til B2B. så er LinkedIn helt klart et godt sted at gøre sig bemærket.

Du behøver ikke at annoncerer for at blive set. Her kan du skrive almindelige indlæg. Gør du det korrekt, og ofte vil opmærksomheden om dig vokse.

Adwords – Nøglen til brand søgninger

Hvis du vil bruge, Adwords, så er der to måder at gøre det på. Du kan holde dig til Brand Søgninger. Altså dem, der søger specifikt på dit navn eller forretning. De koster typisk nogle få øre pr. klik, fordi der ikke er noget konkurrence. Det er et ”must” i min optik at have sat dette op. Det er nemt og koster ikke meget.

Men du kan også vælge at kaste dig ud i konkurrencen om kunderne. Har du en behandler virksomhed, kan du målrette søgninger til et bestemt område og tilbyde din service til folk, der søger efter de termer, som du gerne vil findes på. Det er en hurtig måde at komme i gang på og kan skabe resultater allerede fra dag 1. Bagsiden af medaljen er, at du nemt kommer til at brænde mange penge af, hvis ikke du har styr på, hvad Adwords kan, og får sat negative søgeord op.

En anden ting, du kan få ud af en kampagne, hvor du er villig til at bruge lidt penge, er at finde de søgeord, som folk bruger for at finde dig. Det kan i mange tilfælde give en masse ideer til Content Marketing, hvor du så kan målrette din SEO-indsats og med tiden droppe Adwords og få trafikken helt gratis.

Man bliver ofte overrasket, hvor specifikt folk faktisk søger.

Google My Business

Google My Business er den sidste ting, jeg vil nævne her. Det er Googles måde at vise en stor info boks om din virksomhed for folk, der søger i nærheden af dig eller direkte på dit brand.

Det er gratis, og du skal blot få lavet siden og bekræftet den. Det sker med Snail Mail og tager ca. 14 dage. Hvis din profil er sat korrekt op, kan den give en del relevant trafik. Da det er gratis, er der ingen tvivl om, at det er det, du skal prioritere. Du skal kun gøre det en gang og ellers bruge den til at indsamle anbefalinger, som i sidste ende giver bedre placeringer i Google på dine organiske resultater.

Skriv en kommentar