Et Topic Cluster er noget helt andet end dengang SEO var i sin spæde begyndelse, kunne man bombardere en hjemmeside med sine søgeord, og på den måde rangere højt i Googles søgeresultater. Sådan er det ikke i dag. Google har løbende opdateret sine algoritmer, både i form af mindre justeringer og større opdateringer. En af de helt store, og virkelig banebrydende opdateringer, kom i 2013, da Google introducerede Hummingbird. Dette lagde fundamentet for, hvordan SEO bruges i dag, og ændrede fuldstændig, hvordan Google opfatter, og rangerer indhold.
Hvad er Topic Clusters?
En Topic Cluster består af tre elementer. En Pillar Page (hovedside), forskellige Supporting Pages (undersider) samt interne links, der binder det hele sammen. Strukturen i en Topic Cluster minder på mange måder om strukturen i et mindmap. Derfor består en Topic Cluster af en hovedside, også kaldet en Pillar Page, der er tilpasset emnets vigtigste søgeord. Resten af Clusteren består af undersider, også kaldet Supporting Pages, som har til formål at bistå hovedsiden indholdsmæssigt.
Hovedsiden skal ses som kernen i din Topic Cluster, og det er den side, der giver et overordnet overblik over, hvad emnet dækker over. Fra hovedsiden linker du til relevant indhold og relaterede artikler, der omhandler de forskellige elementer i dit overordnede emne. På den måde giver du brugeren mulighed for at gå i dybden med emnet og dykke ned i det på flere forskellige niveauer.
Når det kommer til dine undersider, så er der en tommelfingerregel, der siger, at man skal have minimum tre til fire sider, men der findes ikke noget endeligt og korrekt svar. Det afhænger også af, hvor stort et emne man har med at gøre, og hvilket området man befinder sig indenfor. Nogle hjemmesider har 3-4 undersider, mens nogle af de helt store aktører har flere end 100 undersider, der understøtter deres hovedside.
Hvorfor skal man tænke i Topic Clusters?
Der er flere forskellige fordele ved at benytte sig af Topic Clusters. Først og fremmest får man skabt struktur i sit indhold, og gør det let for brugerne at navigere rundt mellem relateret indhold. En anden fordel ved at benytte sig af Topic Clusters er, at man dækker sit overordnede emne bredt, og opnår større synlighed på Google, da man går i dybden med alle elementer, som emnet dækker over.
Ved at dække et emne så bredt, opbygger man også en stor autoritet inden for emnets område. Dette er med til at styrke din hjemmesides troværdighed og øge chancen for, at din side får en høj placering på Google. Autoritet er vigtigt, når det kommer til, hvordan Google opfatter, og rangerer, din hjemmeside, så denne fordel alene er grunden til, at man bør tænke i Topic Clusters, når man bygger sin hjemmeside.
Hvad er Topical Authority?
Som nævnt ovenover, så er autoritet vigtigt i forhold til, hvordan din hjemmeside rangerer i Googles søgeresultater. Topical Authority betyder, at din hjemmeside har autoritet indenfor et specifikt emne, og dermed er mere synlig i brugernes søgninger. Topical Authority er derfor afgørende for, hvor synlig din hjemmeside er, og det er derfor et område, man konstant bør arbejde på at forberede.
Konkurrencen er benhård, når det kommer til at få maksimal eksponering og synlighed på Google, og det er derfor vitalt, at ens hjemmeside får opbygget en vis mængde autoritet og troværdighed. Dette kan kun gøres ved at skabe relevant og sammenhængende indhold, der belyser alle elementer af et emne.
Sådan opbygger du en Topic Cluster
Når man skal opbygge en Topic Cluster, er der nogle forskellige skridt man skal tage. Det bedste sted at starte er ved at sætte sig ned og brainstorme over, hvilke Topics, der er vigtigst for dine kunder. Det er vigtigt, at du har fokus på dette, da dine Topics skal være det, der løser deres specifikke problem, eller giver dem den konkrete viden, de efterspørger. Inddel herefter dine Topics i kategorier, så du har et overblik.
Du bør også sætte dig ind i dine kunders søgeadfærd. Det vil sige at du skal undersøge, hvad dine kunder søger på, når de søger på Google. Dette kan du gøre ved at benytte dig af værktøjer som f.eks. Google Analytics og/eller Search Console, Semrush eller Ahrefs. Ved at benytte disse værktøjer til at lære mere om dine kunders søgeadfærd, kan du også finde ud af, hvilke andre spørgsmål og emner, målgruppen søger på.
Når du har alle disse ting på plads, så er det tid til at designe dine sider. Først og fremmest skal du have din Pillar Page på plads, og dine Supporting Pages efterfølgende. Herefter skal der skabes indhold til alle siderne. Det er vitalt, at dette indhold er af høj kvalitet, og relaterer til hinanden. Herefter bygges den interne linkstruktur og eventuelle eksterne links. Herefter skal siderne optimeres med henblik på SEO.
Til sidst så handler det blot om at promovere sine sider. Her kan man bruge forskellige metoder. Det kan blandt andet være ved at dele sidernes indhold på sociale medier, som f.eks. LinkedIn, Facebook og Instagram. Når det kommer til sociale medier, bør du undersøge, hvilke platforme din målgruppe primært færdes på, og fokusere på disse. Linkbuilding er godt til både promovering og til at skabe autoritet for siden.
Nøglen til at skabe værdifuldt indhold
For at få dine besøgende til at klikke rundt på din side og dykke dybere ned i indholdet af din Topic Cluster, er det nødvendigt at have indhold, der er stærkt og relevant. Det handler derfor om at skabe indhold, der har værdi for læseren og gerne mere værdi, end det dine konkurrenter kan tilbyde. Denne værdi skaber du først og fremmest ved at have indhold, der løser læserens problem eller giver dem svar på et spørgsmål.
Derudover handler det om at vise, at du besidder ekspertviden, så du derved signalerer, at du er en autoritet indenfor området. Dette er afgørende for at skabe tillid til dit brand og/eller dit produkt. Når du skal til at skabe dit indhold, så start med at udforme din Pillar Page og gør den til fundamentet for resten af dit indhold. Sørg for at Topic på din Pillar Page er bredt, og brug dine undersider til at specificere det.
Eksempel på en Topic Cluster
Lad os forestille os at du ejer en webshop, der sælger fodboldudstyr. Fodboldudstyr er det overordnede emne, og dermed det, der skal udgøre din Pillar Page. Under det overordnede emner finder man forskellige former for fodboldudstyr, som f.eks. fodboldstøvler, fodboldtrøjer og fodboldshorts. Disse underemner skal derfor have deres egne undersider, som er med til at give support til hovedsiden.
Det kan også være at du har en hjemmeside, der handler om fitnessøvelser. I dette tilfælde vil din Pillar Page så handle om fitness- eller træningsøvelser generelt. Undersiderne til dette emne kan f.eks. være træningsøvelser til at bygge muskler, træningsøvelser til at tabe sig, træningsøvelser med vægte og træningsøvelser uden vægte. Dette gør, som med det andet eksempel, at dine undersider bekræfter, hvad din hovedside handler om, og gør den derfor mere relevant for Google at vise til dem, der søger.
Links er et must
For at forbinde dine sider med hinanden på den mest optimale måde er det vigtigt, at du har styr på dine links fra starten. Når det kommer til interne links, så er de vigtigste principper at:
1: Undersiderne linker til hovedsiderne. De fleste tror, at man blot skal linke hovedsiden til undersiderne, men dette er misforstået. Det er vigtigt at linke fra dine undersider til din hovedside, så du på den måde understøtter dit overordnede emne.
2: Dine undersider bør også linke til hinanden, der hvor det giver mening. Dette er med til at forstærke din struktur, og binder det hele endnu bedre sammen. Du kan også linke fra din hovedside til dine undersider, men kun når det er relevant.
3: De forskellige sider i en Topic Cluster kan være af forskellige karakter. Det kan f.eks. være artikler, blogindlæg, produkt- eller kategorisider. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at linke på den mest optimale måde afhængigt af, hvilke typer sider der er tale om.
En anden måde at bruge links til at styrke sine Topic Clusters på, er ved hjælp af udgående links. Dette kan være med til at øge din egen sides troværdighed, hvis du f.eks. linker til en side med høj autoritet. Hvis du f.eks. skriver et blogindlæg omkring, hvordan man kan symptombehandle feber, så vil det styrke dit indlæg, og dermed din sides autoritet, ved at linke til en officiel kilde, som f.eks. Sundhedsstyrelsen.
Hvis du linker til artikler eller andet, der ikke er en del af din Topic Cluster, så skal du huske at gøre linket til et nofollow link for at undgå, at Google tracker det. På den måde fortæller du Google, at dette link ikke er en del af din Topic Cluster. Det betyder dog ikke, at du ikke skal benytte dig af links, der kan hjælpe dine besøgende. Så længe du husker at sætte et nofollow på linket, så er det ikke noget problem.
Hold styr på dine ankertekster
Når du linker fra dine undersider til din hovedside, så er det vigtigt at du er stringent i forhold til de søgeord, du bruger i din ankertekst. Derfor bør du bruge det samme søgeord, når du linker fra det forskellige indhold på dine undersider. Hvis din Pillar Page handler om akvariefisk, og du gerne vil rangere på søgeordet ”fiskefoder til akvariefisk”, så bør du bruge dette søgeord som din ankertekst.
Det er muligt at du bliver nødt til at korrigere dine tekster for, at få det til at hænge sammen og give mening, men ved at sørge for at din tekster er tilpasset til din ankertekst, gør du din side mere brugervenlig. Derudover gør du det også lettere for Googles Crawl Bot, at forstå sammenhængen mellem dit indhold på dine undersider og din Pillar Page, hvilket er med til at øge din troværdighed og autoritet.
Topic Clusters er ikke en erstatning for On-Page SEO
Selvom Topic Cluster har ændret måden at tilgå SEO på, så betyder det ikke at man bare skal bryde alle de andre regler for god SEO. I stedet bør man se Topic Clusters som en tilføjelse, der kan styrke din SEO og være med til at løfte din hjemmeside til det næste niveau. Hold derfor stadig fokus på dine søgeord, på de forskellige sider, og arbejd konstant på at optimere dine nuværende tekster.
I og med at Google hele tiden bliver bedre og bedre til at tyde, hvad det er brugeren specifik søger efter, så bliver Google også bedre og bedre til at vise det mest relevante indhold. Det er derfor nærmest uundgåeligt at skulle benytte sig af Topic Cluster, når det kommer til at skabe autoritet indenfor et specifikt område.